kreta

Otroligt vilken härlig resa jag har varit på.  Vilka fina nya vänner jag har fått. Helt i onödan har jag gått och angstat och velat fram och tillbaka hela sommaren.

Resan gick alltså till Kreta och Agia Marina. Resan ordnades av Psykosociala förbundet och som reseledare fungerade  Ancha, Lilli och Johanna. Tre helt underbara kvinnor.

Förra veckans torsdag styrde jag bilen mot Helsingfors-Vanda flygfält. Där mötte jag reseledarna och alla deltagarna. Vi som deltog var 16 stycken. Alla helt nya bekantskaper förutom en som jag kände från kursen jag gick förra hösten och vintern. En som jag bodde ihop med då och som jag nu också skulle bo ihop med. Vilken lycka, att få dela rum med en som kommit mig så nära.

Framme i Chania var vi sent på torsdag kvällen. Därifrån åkte vi buss till Agia Marina och Hotell Theo. Det var varmt och det var mörkt och vi var alla trötta, så vi tog våra nycklar och gick till våra rum för att sova.

Allting började egentligen på fredagen.

Resan delades upp så att vi varannan dag hade ”ledigt” och varannan dag program. Helt perfekt. Åtminstone för mina stackars fötter som alltid blir så förbenat sjuka och svullna. Början av resan var varm, över 30 grader. På måndag kvällen kom bullrandet, blixtrarna och regnet, som öste ner. Sommarens första regn fick vi höra. Efter det blev temperaturen pikilite svalare.

Hotellet var högt uppe på ett berg och var en ända labyrint. Jag som inte brukar ha någo svårigheter att orientera mig, var varje dag tvungen att fundera över vilken väg jag skulle ta för att komma till restaurangen och vilken väg jag skulle ta för att hitta till receptionen. Det var 300 meter till stranden som var ungefär 4 km lång. Vi behövde varken gå ner eller upp för den branta backen dit och tillbaka, utan kunde ta hissen.

Dagarna var indelade i morgonmål, gruppdiskussioner, lunch och middag. Lunchen stod man själv för. Jag som hade så dålig erfarenhet av grekisk mat, från över 20 år sen, då jag var till Kos med syster Maria, njöt av allting jag stoppade i mig. Guuud vad gott, alltså. Jag åt tzatziki morgon, lunch och middag typ varje dag, kändes det som. Jag åt tzatziki till lunch med franskisar, med avocado, med potatis, morötter och gott bröd. Till lunch åt jag två gånger saganaki (stekt ost), och en gång saganaki med räkor…MUMS!!!

Fredagen tillbringade jag på stranden. Vi valde en plats med gröna solstolar, vilket visade sig vara helt fel. Ägaren var en pottig och sur gammal gubbe som gjorde att dagen på stranden slutade lite tråkigt. Annars hade jag en helt härligt skön dag med solande, simmande och trevligt sällskap. Sanden var varm och havet svalkande.

018

023

043

Resten av stranddagarna tillbringade vi under dessa parasoller. Solstolarna var gratis för kunder till restaurangen och ägaren var trevlig. Dessutom kunde man beställa drickbart och ätbart direkt ut till solstolarna 🙂

037

Bl.a. detta gick jag förbi varje dag på väg till stranden.

074

077

Middag åt vi klockan sju varje dag. Då samlades vi alla runt bordet. Vi åt gott och hade trevlig samvaro. Efter maten gick alla till sina respektive rum. Då jag och vännen min kom upp till rummet hade vi oftast svårt att få tag på sömnen. Många uttömmande samtal och många roliga ämnen ventilerades. Sååå in i nordens skönt att få ta och ge med en som förstår en.

Vy från vårt rum.

009

På lördagen åkte vi alla till Platania med buss.

105

Vägen som går längs med stranden är väl trafikerad. Bilisterna körde som galningar. Så det gällde att se efter varje gång man skulle gå över den.

Den som ville åka på en sightseeing tur kunde köpa en biljett till dessa tåg som körde runt.

138

Vackra klängande blommor fanns det överallt.

112

Vi gick i gamla stan, åt glass och lunchade. I den här delen av Grekland är det int så vanligt med vita väggar och blåa detaljer. Det är mest gult och terrakotta som gäller.

Jag hittade en rosa detalj. Såå vackert.

149

Efter att dom har byggt sina hus färdiga, byggs ett tempel av det kvarvarande materialet. Åtmintone förstod jag det så.

160

Våra ledare Lilli, Johanna och Ancha.

171

Vi gick upp till en kyrka och en kyrkogård.

186

229

200

Den fanns högst upp i gamla stan. Därifrån kunde man njuta av utsikten så långt ögat kunde nå.

210213

Vad skall vi äta??

235

245Massor av gott att välja mellan. För mig blev det saganaki med räkor och franskisar med tzatziki MUMS!!

Vy från restaurangen.

250

Mätta och belåtna.

271

Efter maten fortsatte vi vår vandring neråt mot stan.

276

279293

307

Efter vandringen i Gamla stan var det upp till var och en vad man ville göra. En del gick längs stranden till hotellet, andra åkte direkt till hotellet och somliga blev och shoppa. Det är inte svårt att räkna ut vad jag valde. Shoppppaaaa…. . Efter några timmars ihärdigt springande ut och in i diverse affärer var jag redo att åka hem. Mötte upp med tre andra och så tog vi Taxi till hotellet.

Söndagen var en vilodag. Låg på stranden, simmade och plockade stenar. Njöt av varje minut. Det var så otroligt skönt att ligga där i värmen som inte kändes så varm på gund av brisen från havet. Luften var sådär 34 grader och vattnet 26.

Mitt morgonmål såg ut ungefär såhär varje morgon.

346

Vårt rum är det där man ser en rosa gardin.

350

En tripp till Chania var inplanerad till måndagen. Vi åkte dit i en smockfull buss. Vi stod som packade sillar hela vägen. Ungefär i 45 minuter.  Då vi kom fram gick vi till saluhallen och till gamla stan. Efter det fick vi några timmar att göra vad vi ville.

361

367

371

Saluhallen.

374cats

Efter saluhalls besöket blev det då att följa flaskan och att försöka att int tappa bort dom andra på vägen till Gamla stan.

403

405

411

416

421

422

424

Det enda ”typiskt” Grekiska..vad jag såg.

426

428

Vi kom rakt ner till hamnen i Chania då vi kom från gamla stan.

440

444

447

451

Det här var mötesplatsen före vi tog bussen till hotellet.

463

Först åt jag med två deltagare en lunch.

Tzatziki med avocado..MUMS!!

461

Efter det hade jag några timmar på mig att springa i butiker. Och som jag sprang. Hade bestämt mig för att köpa åt alla här hemma just därifrån. Ville hitta något extra som int fanns i var och varannan butik. Gick en bit upp till gamla stan och ner till en gränd. Det var allt jag hann med. Men det var också allt som behövdes. Lyckades faktiskt hitta något åt alla just därifrån. Nu kunde jag pusta ut!

Kvällens busväder.

469

472

På tisdagen åkte vi med fritidsresor på en utfärd till Akrotiri halvön. Vi besökte klostret Agia Triada där det för tillfället bor 5 Munkar. Efter det åkte vi till lagunstranden Stavros Beach. Där filmen ”Zorbas” har spelats in.

Vi hade bara en halv timme på oss att gå runt i klostret. Synd tycker jag, för där fanns så mycket vackert. Nu fick man istället rusa runt för att hinna se allting.

499

Vid ingången satt en Gammal Munk  med långt grått skägg. Bad försiktigt om lov att få ta ett foto av honom och det fick jag. Först var han allvarlig värre..men efter att jag hade fotat några foton log han plötsligt.

507

Då jag tackade honom för att ha fått ta bilder tog han en lapp ur fickan och gav den till mig. På ena sidan var en bild som han hade ritat och på andra sidan hans adress. Han ville gärna få ett foto på posten.

Kyrkan.

502

Ett bevis på att jag verkligen var med på resan. Lite mera än bara några fötter i sanden. Man måste täcka sina axlar och sina knän för att få komma in.

524

518

536

Katter fanns det gott om.

541

529

Gick in i kyrkan och tände ett ljus. Precis vad jag alltid brukar göra till vilken kyrka jag än går. Tänder ljuset till alla mina nära som gått bort, speciellt till min Pappa.

546

558

562

560

En halv timme gick som sagt snabbt och så var vi på väg mot Stavros beach. En helt härlig strand med fin sand och turkost vatten. Vattnet var helt klart.

574

615

617

588

634

643

578

Tre timmar njöt vi av vår tid där. Sen var det dags att åka tillbaka till hotellet.

På kvällen var det Grekisk afton.

Restaurangen var full av folk i fina kläder. Förutom jag, kändes det som..hade int förstått att ta något bättre med mig. Men skräp detsamma, huvudsaken var att få uppleva hela kvällen. Maten var utsökt och dansandet bra för konditionen. Det blev två Zorbas. En som gick som en virvelvind runt hela pool området och en som inte var lika lång. Dom dansande Grekerna hade även program för enstaka människor ur publiken. Rätt så komiska saker som även några i vår grupp deltog i. Tyvärr hade jag ingen bra blixt, så det blev inga bilder. Bara en, av våra trevliga ledarkvinnor. Tyvärr ingen skarp bild, men ändå.

664Efter den aftonen var vi så uppspelta min rumskomppis och jag så vi hade svårt att få tag på sömnen. Vi satt länge ute på balkongen och bara njöt och pratade.

Onsdagmorgon hade vi en föreläsning om ångest. Plötsligt började tårarna rinna och dom ville int sluta rinna. Antagligen en reaktion efter hela sommarens ständiga ångest. En tid då jag inte har kunnat gråta alls.

Blev så utmattad att jag valde att åka till Platania helt ensam, medan resten av deltagarna antingen gick en vandring i olivlundarna eller gick till stranden.

Jag åkte med buss till Platania och strosade omkring. Hade ännu några saker jag ville köpa. Gick förbi ett Fisch spa och fick för mig att testa hur det känns. Detta trots att jag tycker det är super äckligt. Fiskarna gillade ena foten bättre än den andra, dom gillade mest att ta sig in mellan min stortå och tån bredvid. Där blev det rentav stockning. Satt där med fötterna i baljan i kanske en kvart. Mina fötter var nog int så värst lena efteråt så kanske fiskarna int var så hungriga. Dom hade antagligen redan smaskat på nån annans fötter. (URK!!)

Åt nygräddad våffla med vaniljglass till lunch..MUMS!!

Velade länge om jag skulle ta taxi eller buss tillbaka till hotellet. Bestämde mig för buss. Men det sku jag int ha gjort. Det var bussen till Chania och den blev proppfull, ja så full att jag missade var jag skulle stiga av. Till slut tog jag taxi från ett hotell och betalade fyra euro mer för resan till hotellet än om jag direkt hade tagit en taxi från Platania.

Efteråt ångrade jag mig att jag int gick med på rundvandringen i olivlundarna.

På kvällen var det dags att packa kappsäckarna, för….

….torsdagen var vår sista dag på Kreta.

Det blev en sista dag på stranden. Försökte ta ut allt vad jag kunde. Jag solade som en tok, men blev nog int någo brunare. Jag simmade i det ljuvliga havet. Jag gick omkring och plockade stenar att ta hem. Jag njöt av en sista Saganaki och en milkshake till lunch.

737

751

747

728

786

Lite positiv var jag nog som tog två böcker med mig. Läste int ens en tredjedel av den första boken.

762

Så kom kvällen, den sista middagen och sen bussfärden ut till flygplatsen.

Har haft en resa utan ångest. Min kropp har varit lugn och avslappnad. Min knopp har kopplat av totalt.

Tack för det alla ni som var med och tack till alla ni tre fin fina reseledare och tack till Psykosociala förbundet.

741

Annonser
Det här inlägget postades i Fotografering, Mitt i Livet. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till kreta

1. greta skriver:

TACK Johanna att jag fick vara med på resan 🙂 Så glad med dig att resan var bra och alla nya vänner du fått. Varför skall vi vela från och till och oroa oss allt blir ju bra ”förstås” ? Men sådana är vi för att vi är vi. Välkommen hem och suuug på karamellen. Kram!

2. villaherberts skriver:

Tack för att jag fick ”ta del” av din resa, vilka fina vyer, nästan så det känns som om jag var där med dig. Nästa gång du känner ångest inför något nytt så tänk på hur bra denna resa blev och se framåt med tillförsikt. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men man kan ju alltid försöka. Kramar till dig.

3. Ancha skriver:

Oj tack Johanna, du gjorde min söndag med dessa vackra bilder och foton. Gjorde resan på nytt, härligt! Visst var det så att det var ok att länkka din blogg till vår facebook sida? Önskar dej en skön, skön höst! Ancha

• vardagsparlor skriver:

Tack själv 🙂 Vad roligt att du tyckte om fotona. Det var ju en helt härlig och avkopplande resa. En mycket välbehövd, sådan. Gjorde mycket gott åt mig Jo, det är helt okej att länkka hit, varifrån som helst. Detsamma till dig 🙂 Ha det så bra!

4. Yvonne skriver:

Vilken underbar resa! Tack för att du delade med dig av den!

5. Marja-Liisa Eklund skriver:

Tack! Jag fick återuppliva alla mina minnen från min egen resa, för ett antal år sedan.
    Jättefina foton och en utförlig beskrivning av vad ni upplevt där borta i solen och värmen.

Kommentera gärna

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )