sista inlägget om italien

Jo, det är sant.

Efter det här inlägget kan ni pusta ut, äntligen.

Efter detta kanske mina inlägg också börjar bli lite juligare. Vem vet. Tycker att det liksom är dags då vi redan firat andra advent.

I Italien började dom plocka fram julen först då när jag kom dit den 19:nde november och julljusen tändes på fredagen då jag var där. Detta tycker jag är sunt. Kan int fatta affärer som börjar julen redan i mitten av oktober. Träffade min kusin häromdagen och hon berättade att dom i Tyskland börjar redan i september. Hmpff…då är det ju ännu sommar, ju.

Hursomhaver tillbringade jag min sista dag i Padova nästan helt ensam. Tyckte att Ungdomarna int sku behöva dras med mig, utan kunde istället vara tillsammans.

Dagen började med att jag gick in i Basilica of Santa Giustina. Kyrkan jag gick förbi varje dag. Vilken upplevelse. Kyrkan var underbart vacker inuti i sin enkelhet och otroligt stor. Golvet var gjort i vacker mosaik. Då jag var där var det gudstjänst i en liten del av kyrkan. Jag gick där och lyssnade medan jag tittade på det ena och det andra. Plötsligt var det dags för nattvarden och jag bara gick dit i kön bland dom andra som stod där för att ta den. Att ta nattvarden är inte för mig något man bara gör, utan det finns starka känslor bakom.

Det var den andliga delen av min sista dag. En oförglömlig sådan.

DSC_0065DSC_0072DSC_0073DSC_0074DSC_0088DSC_0104DSC_0107

Har för vana att köpa magneter från varje stad eller plats jag besöker. Hade sett en souvenirbutik på vägen mot The Basilica Santa Anthony. Hade sett en, men dom fanns överallt i närheten av kyrkan. Köpte mig en magnet och gick vidare.

Träffade Alexander och Lena för lunch. Åt den tredje goda maträtten på den här resan. Pasta Carbonara, som såg jätteäcklig ut då jag fick den framför mig men var de fakto supersmaklig.

Då vi hade ätit sa jag att jag nog klarar mig själv. Gå ni och gör vad ni vill. Och så tog jag kartan fram och sökte en annan väg till affärsgatan än den jag visste och bra var det för på den vägen såg jag mycket fint. Bl.a. fina hus med en egen historia och ett monument, som jag int kommer ihåg betydelsen av. Men platsen heter piazza Antenore.

DSC_0163DSC_0176DSC_0180DSC_0170DSC_0167

Då jag kom till gågatan krylla där av folk. Hela Padovas befolkning verkade vara och fira söndag eftermiddag i affärerna, på restaurangerna och cafeérna.

DSC_0186DSC_0189DSC_0192

Igen träffade jag Alexander och Lena över en kopp capuccino.

Kvällen fortsatte med en massa shoppande tills vi igen möttes för några spritz och en bit mat. Efter det gick vi hemåt. Vi gick igenom den helt upplysta Prato della Valle.

Aningens vemodigt för mig och i synnerhet för dom unga tu.

Ovanligt med julbelysning på träd där bladen ännu är kvar.

Måndagen var vår resedag. Vårt flyg gick först på kvällen så vi hade hela dagen på oss att gå i Milano. Från den fina och stora tågstationen tog vi oss med metro till Duomo di Milano. En gotisk mäktig katedral. Vi gick omkring på torget framför kyrkan och sen gick vi in. Inne fick man int ta foton, eller jo man fick om man betala 2 euro, men eftersom ljuset var så dåligt iddes jag int betala för det.

DSC_0279DSC_0299DSC_0311DSC_0317DSC_0321DSC_0336DSC_0339DSC_0345

Vi var lite trötta alla på turistandet så vi såg faktiskt int så mycket av Milano. Men nog den praktfulla Galleria Vittorio Emanuele II, med en massa fansyga butiker och restauranger, bl.a. Prada. Fint var det, men bara ögonfröjd.

DSC_0379DSC_0381DSC_0389

Några officiella män. Vet int om dom är från polisen eller militären.

Vi gick på gatan som är Milanos Champs Elysees. Milano som ju är one of the fashion capitals of the world.

Förutom att vi ögonshoppade..

catsDSC_0415

..gick vi in i butiker som var passliga för vår plånbok som Zara, H&M och Gap.

Vi tog metron tillbaka till duomon för att äta något. Jag och Alexander hade en lång väg framför oss och behövde mat i magen. Men urk på burk vilken mat, den sämsta på hela resan.

Då vi ätit tog vi metron till tågstationen, därifrån vi skulle ta bussen till flygplatsen och Lena skulle ta tåget tillbaka till Padova.

Det var ett sorgset avsked för oss alla men speciellt för Lena och Alexander.

En dyster son hoppade in i bussen och så var vi på väg.

Vi flög med SAS till Köpenhamn där vi väntade på följande flyg till Finland i fem timmar. Tala om att vara tokig. Bara för att få det så billigt som möjligt och för att ha möjlighet att vara i Milano en dag.

Då Alexander beställde flygbiljetterna frågade han mig nog om det var okej, och jag sa att såklart. Allt var okej bara jag fick åka till Italien.

Men ärligt talat kändes det nog surt att tillbringa fem timmar på natten på en tom flygplats.

DSC_0464DSC_0466DSC_0467

Det gick ändå relativt bra. Sov på en soffa som en vagabond första gången i mitt liv. Nångång måst väl sånt också upplevas.

Precis som att gå på en toalett med bara ett hål i golvet. Första gången för mig under den här resan också.

Är så otroligt tacksam att Lena tog emot mig och att Alexander tog mig med sig. Det var verkligen en oförglömlig resa.

Annonser
Det här inlägget postades i Familj, Fotografering, Mitt i Livet, resor. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till sista inlägget om italien

1. barhoppan skriver:

För mig får du fortsätta berätta om resan,så kiva reseskildring o foton

2. Lis-Marie skriver:

Jag gillar dina bilder. Inte alls tråkigt att se var andra har varit. Dessutom är de ju så fina. Jag vill också resa till Italien.

3. tita skriver:

Nej, nej inte alls tråkigt. Så trevligt och bekvämt att resa med dig hemma i soffan !

4. Monika Sangder skriver:

Vilken härlig son och hopperligen blivande svärdotter du har som gorde den här resan möjlig för dig. Borde nog ta lektioner i fotografering av dig.

• vardagsparlor skriver:

Visst är dom härliga. Lektioner av mig, tillåt mig skratta…gissa hur många foton som jag får radera för att dom är dåliga. Hinner int alltid med då jag gör inställningarna själv.

Kommentera gärna

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )